Algemene Voorwaarden
Artikel 1: Begripsomschrijving
In deze Algemene Voorwaarden voor personenvervoer wordt verstaan onder:
1. Taxivervoer: al het overeengekomen personenvervoer per auto zoals bedoeld in het Vlaams decreet van 20 april 2001,
waarbij de ritprijs van tevoren is overeengekomen.
Het vervoer omvat tevens het in- en uitstappen.
2. Vervoerovereenkomst: de tussen Reiziger/Opdrachtgever en Vervoerder afgesloten overeenkomst om personenvervoer te voorzien
3. Reiziger: de persoon die door Vervoerder wordt vervoerd.
4. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die een Vervoerovereenkomst aangaat met Vervoerder.
6. Opdracht: opdracht van een Reiziger/Opdrachtgever aan Vervoerder.
7. Vervoerder: de natuurlijke persoon of rechtspersoon, diens Bestuurder(s) van de auto(’s) daaronder begrepen,
die zich verbindt personen te vervoeren per auto.
8. Bestuurder: bestuurder van de auto waarmee taxivervoer wordt verricht (de taxichauffeur) in dienst van Vervoerder met
inbegrip van andere Bestuurders van de auto, die niet in dienst zijn van vervoerder maar wel dienst doen in zijn
opdracht in een vervoermiddel van Vervoerder of een vervoermiddel dat aan Vervoerder beschikbaar is gesteld.
9. Bagage: bagage die een Reiziger als gemakkelijk mee te voeren, draagbaar dan wel verrijdbaar bij zich heeft, alsmede andere voorwerpen die door de Vervoerder als bagage worden toegelaten.
10. Taxi: voertuig dat aan alle wettelijke verplichtingen voldoet om ingezet te worden als taxi.
Het maximum aantal zitplaatsen voor Reizigers in deze auto’s is beperkt tot 7.
Artikel 2: Toepassingsgebied
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle Vervoerovereenkomsten, gesloten tussen Reiziger/Opdrachtgever en Vervoerder
Artikel 3: Totstandkoming Vervoerovereenkomst
Een Vervoerovereenkomst komt tot stand door aanvaarding door de Reiziger van het aanbod van de Vervoerder.
Artikel 4: Beëindiging en annulering Vervoerovereenkomst
1. Vervoerder kan het voortzetten van de rit onmiddellijk staken en aldus de Vervoerovereenkomst beëindigen, indien de Reiziger dusdanige hinder veroorzaakt dat in alle redelijkheid niet van de Vervoerder kan worden geverg dat hij de Reiziger (verder) vervoert. Vervoerder kan in dat geval de Reiziger gelasten het voertuig onmiddellijk te verlaten.
2. Vervoerder is in een geval zoals is bedoeld in lid 1, niet gehouden de Reiziger enige schade te vergoeden.
3. Bij voortijdige beëindiging is Reiziger, het vooraf afgesproken bedrag verschuldigd.
Artikel 5: Verplichtingen en bevoegdheden – Reiziger
1. Reiziger is gehouden:
a. door Vervoerder in alle redelijkheid gegeven aanwijzingen of instructies op te volgen, zoals het op de door vervoerder aangewezen zitplaats
b. de gordel om te doen, voorafgaand aan de rit. Een boete die voortvloeit uit het zich niet houden van deze verplichting door de Reiziger kan op deze worden verhaald.
2. Reiziger is verplicht zich in de Taxi te onthouden van:
a. beschadiging en/of verontreiniging van de Taxi
b. het gebruik van alcoholhoudende dranken, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van Vervoerder
c. het meevoeren en/of gebruiken van verdovende middelen
d. het gebruiken van rookwaar
e. agressie, het plegen van handtastelijkheden, het lastig vallen, bedreigen, dan wel zich op een andere wijze
onbehoorlijk gedragen jegens Vervoerder en of anderen
f. het op enigerlei wijze hinderen van Vervoerder in de uitoefening van zijn taak.
3. Reiziger is gehouden hetzij de vooraf overeengekomen ritprijs te voldoen
4. Reiziger is bevoegd om tussentijds de eindbestemming van de rit te wijzigen; dit in overeenstemming met de vervoerder
5. Indien Reiziger er voor kiest zelf het portier te openen, is deze verplicht het portier zodanig te openen dat geen hinder en/of gevaar voor het verkeer ontstaat.
Artikel 6: Betaling
1. Uitvoering op grond van de Vervoerovereenkomst geschiedt op grond van het Vlaams decreet van 20 april 2001
vastgestelde en op correcte wijze bekend gemaakte tarieven, waarbij de ritprijs
van te voren overeen is gekomen.
2. Betalingen door Reiziger/Opdrachtgever aan Vervoerder dienen contant met een in België algemeen geaccepteerde betaalmiddel te geschieden, daarbij payconiq als electronisch betaalmiddel tenzij anders is overeengekomen.
3. Vervoerder is gerechtigd bij Reiziger/Opdrachtgever te bevorderen dat contante betalingen in gepast geld worden voldaan. Vervoerder is niet gehouden een hoeveelheid munten als betaling aan te nemen, als het tellen daarvan een onevenredig oponthoud veroorzaakt.
Artikel 7: Verplichtingen en bevoegdheden – Vervoerder
1. Vervoerder is verplicht de Reiziger, alsmede de door hem meegevoerde Handbagage op zorgvuldige en veilige wijze
te vervoeren.
2. Vervoerder is verplicht de Reiziger naar de bestemming te brengen volgens de voor de Reiziger gunstigste weg:
3. Vervoerder is verplicht Reiziger behulpzaam te zijn bij het in- en uitstappen alsmede het in- en uitladen van Handbagage, tenzij zulks om (verkeers-)technische redenen onmogelijk is.
4. Vervoerder kan een ritbon voorzien deze word u via mail doorgestuurd
5. Vervoerder is verplicht zorgvuldig om te gaan met de persoonlijke gegevens, verkregen in verband met de boeking van ritten of anderszins. Vervoerder verwerkt deze gegevens conform de Wet bescherming persoonsgegevens.
6. Als de Vervoerder het vervoer geheel of gedeeltelijk staakt, stelt de hij Reiziger zo spoedig mogelijk in kennis van het staken en indien mogelijk van de redenen, de door hem te nemen maatregelen en de mogelijke tijdsduur.
Artikel 8: Bagage
1. Reiziger is verplicht zijn bagage deugdelijk te verpakken.
2. Vervoerder heeft het recht het vervoer van bagage, welke door zijn aard lastig, gevaarlijk of verboden is /kan zijn, dan wel aanleiding kan geven tot beschadiging of verontreiniging, te weigeren. Een dergelijke situatie doet zich in ieder geval voor indien bagage bestaat uit:
a. vuurwapens, slag- en/of steekwapens;
b. ontplofbare stoffen;
c. samengeperste gassen in reservoirs;
d. voor zelfontbranding vatbare of licht ontvlambare stoffen;
e. sterk of kwalijk ruikende stoffen;
f. verdovende middelen;
g. munitie.
3. Vervoerder is verplicht redelijke zorg aan te wenden zodat bagage van Reiziger niet verloren gaat of beschadigd wordt.
Artikel 9: Gevonden voorwerpen
1. Alle Bestuurders zijn verplicht de door Reizigers in hun voertuig achter gelaten voorwerpen na hun dienst in te leveren bij de Vervoerder.
2. De Reiziger dient zo snel als mogelijk bij de Vervoerder te melden dat hij/zij iets vergeten is in de taxi.
3. De Vervoerder zal indien de rechtmatige eigenaar van het gevonden voorwerp bekend is, er zorg voor dragen dat het voorwerp aan hem/haar wordt over gedragen. De rechtmatige eigenaar kan het voorwerp iedere dag af halen na afspreek. Indien het voorwerp naar de rechtmatige eigenaar gebracht dient te worden, dient deze de ritprijs voor de taxi te betalen.
4. Vervoerder is bevoegd een door Bestuurder gevonden of door een ander gevonden en aan hem afgegeven voorwerp na drie maanden of, indien het voorwerp niet voor bewaring geschikt is, eerder te verkopen of aan te bieden bij het containerpark ter vernietiging.
Artikel 10: Overmacht
1. Een tekortkoming kan Vervoerder niet worden toegerekend wanneer deze niet is te wijten aan zijn schuld, of als deze noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt (overmacht). Als de Vervoerder door overmacht niet aan haar verplichtingen jegens Reiziger/Opdrachtgever kan voldoen, kan de Reiziger/Opdrachtgever de overeenkomst ontbinden.
2. In geval van overmacht heeft Reiziger/Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding
Artikel 11: Klachten en geschillen
1. Klachten over de totstandkoming en uitvoering van de Vervoerovereenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Vervoerder binnen bekwame tijd nadat Reiziger/Opdrachtgever de gebreken heeft geconstateerd of redelijkerwijs had moeten constateren.
2. Vervoerder spant zich in om, mede ter voorkoming van geschillen, bij klachten van Reiziger deze serieus en in redelijkheid naar genoegen van Reiziger af te handelen.
3. Ingeval partijen niet tot een afronding komen, dient Vervoerder de klagende Reiziger te wijzen op de mogelijkheid het aldus ontstane geschil aan de in lid 5 genoemde arbitragecommissie te kunnen voorleggen.
4. Reiziger moet ingeval hij Vervoerder aansprakelijk stelt voor schade, deze schade zo spoedig mogelijk schriftelijk aan Vervoerder melden. De aard en de omvang van de
schade moet daarbij bij benadering worden aangegeven.
5. Geschillen tussen Reiziger/Opdrachtgever en Vervoerder over de totstandkoming of de uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze Vervoerder te
leveren of geleverde diensten, kunnen zowel door Reiziger/Opdrachtgever als door Vervoerder worden voorgelegd aan de Arbitragecommissie, aangesteld door de
beroepsvereniging APTU.
Artikel 12: Annuleringsvoorwaarden
Als de Reiziger/Opdrachtgever een geplande rit binnen 24 uur wilt annuleert, willen we je op de hoogte brengen dat in dit geval een schadevergoeding van 10% van het totale besproken bedrag in rekening wordt gebracht.